Web Analytics Made Easy - Statcounter


سجاد افشاریان با اشاره به ویژگی های نمایش «کوسه ها» که تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد از اجرای مجدد «شرقی غمگین» به نویسندگی و بازی خودش با تغییراتی در میزانسن و متن خبر داد.

سجاد افشاریان کارگردان، بازیگر و تهیه کننده تئاتر درباره اجرای نمایش «کوسه ها» که تهیه کنندگی آن را برعهده دارد به امتداد نیوز گفت: این اثر نمایشی از دوشنبه ۲۷ آذرماه اجرای عمومی خود را در تماشاخانه پالیز آغاز کرده و در اولین اجرای خود میزبان احمد مسجدجامعی، علی جنتی، بهمن فرمان آرا و تعدادی دیگر از هنرمندان بود و توسط علی مرادخانی معاون سابق هنری  وزیر ارشاد افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: «کوسه ها» نوشته و کارگردانی احمد مرادی‌پور است و سپیده گلچین، میلاد اردوبادی، صبا حجت و باران مهدی بیرق‌دار به عنوان بازیگر در این اثر نمایشی حضور دارند. بازیگران نمایش نزدیک به هفت ماه برای اجرای کار تمرین داشتند که خوشبختانه با اجرای مسلطی نیز از جانب آنها روبرو هستیم.

افشاریان درباره داستان نمایش توضیح داد: این اثر نمایشی درباره ۲ فیلمنامه نویس ایرانی است که برای نگارش فیلمنامه ای خودشان را در خانه حبس کرده اند و در این میان موقعیت های ویژه ای شکل می گیرد. در این نمایش ارجاعاتی به فیلم های کلاسیک تاریخ سینما وجود دارد و حتی این ۲ فیلمنامه نویس مواجهه ای نیز با گریس کلی یکی از بازیگران شناخته شده سینمای کلاسیک دارند.

وی که نویسنده و بازیگر نمایش «شرقی غمگین» است درباره اجرای مجدد این اثر نمایشی عنوان کرد: این نمایش در دور اول اجراهای خود از مرداد تا مهر ماه ۷۶ اجرا داشت که در این مدت با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد به همین دلیل تصمیم گرفتیم مجددا کار را به صحنه ببریم در همین راستا قرار است نمایش «شرقی غمگین» از سوم دی ماه در سالن شماره یک تماشاخانه شهرزاد اجرا شود.

افشاریان در پایان درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرای قبلی خواهد داشت، گفت: این ۷۶ اجرا باعث شد که ما به دریافت های خوبی از کار دست یابیم و به این نتیجه برسیم که کار در متن و میزانسن احتیاج به تغییراتی اندک دارد اما در مجموع نمایش با همان کلیت قبلی به صحنه می رود.

نمایش «کوسه‌ها» به کارگردانی احمد مرادی‌پور و تهیه کنندگی سجاد افشاریان از ۲۷ آذر تا ۲۷ دی ماه هر روز به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ در تماشاخانه «پالیز» روی صحنه است.

نمایش «شرقی غمگین» نیز به نویسندگی سجاد افشاریان و کارگردانی سعید زارعی در دوره جدید اجراهای خود از سوم دی ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت. سجاد افشاریان و هومن شاهی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

true برچسب ها : تئاتر شرقی غمگین تماشاخانه پالیز تماشاخانه شهرزاد سجاد افشاریان true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۴۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بازیگری بهرام افشاری

آفتاب‌‌نیوز :

نمایش «چه کسی جوجه تیغی را کشت» به نویسندگی و کارگردانی بهرام افشاری و بازی افشاری و تینو صالحی تا ۲۱ اردیبهشت ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. این اثر نمایشی که در دور جدید اجرا‌های خود با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده قرار است به زودی در شهر اصفهان نیز اجرا داشته باشد. محدثه واعظی پور منتقد و فعال رسانه‌ای یادداشتی درباره این اثر نمایشی نوشته و به ویژگی‌های نمایش افشاری که این روز‌ها تبدیل به ستاره پولساز سینما نیز شده، پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

«عشق به بازیگری و دنیای سینما، دستمایه ساخت فیلم‌های مختلف و طرح روایت‌های متنوع بوده است، این عشق سودایی که بسیاری را درگیر و مهمتر از آن سرخورده کرده، موضوع اصلی نمایش «جوجه تیغی» به کارگردانی بهرام افشاری بازیگر تئاتر و سینما بود، نمایشی که بر اساس مونولوگ پیش می‌رفت و افشاری، راوی آن، زندگی شخصی و تجربه‌های خود را با قصه و خیال در هم آمیخته و داستان جوانی شهرستانی را روایت می‌کرد که عشق به بازیگری او را به تهران و پشت صحنه سینما آورده است. اواخر دهه ۹۰، وقتی «جوجه تیغی» روی صحنه رفت، افشاری بازیگر شناخته شده تئاتر بود، اما مثل امروز در سینما محبوب، مشهور و پولساز نبود. آن‌هایی که نمایش‌های «دیابولیک: رومئو و ژولیت» (آتیلا پسیانی) یا «پاییز» (نادر برهانی مرند) و «دن کاملیو» (کوروش نریمانی) را دیده‌اند، او را به خاطر می‌آورند. بازیگر هم‌نسل نوید محمدزاده و هوتن شکیبا که حضورشان در تئاتر، مژده تولد نسلی تازه را می‌داد. بازیگرانی مستعد که تئاتر، خانه اصلی‌شان بود، اما بالاخره کشف شدند و مقابل دوربین رفتند.

افشاری، به خاطر ویژگی‌های ظاهری‌اش اغلب در نقش‌های کمدی و فضا‌های طنزآمیز روی صحنه می‌رفت، صدای خوب، قدرتش در بداهه‌گویی و انعطاف بدنی‌اش کمک می‌کرد تا برای خنداندن تماشاگر، دست به هر ترفندی بزند و بازیگر شیرینِ روی صحنه باشد. اگر چه نقش جدی‌اش در «دیابولیک: رومئو و ژولیت» نشان داد می‌تواند سیمای جوان بذله‌گو و طناز را تغییر دهد.

موفقیت «جوجه تیغی» بیش از قصه ساده‌اش، به روایت صمیمی و سرراست افشاری مربوط می‌شد. او که بر متن تسلط کامل داشت، با دستی باز، شوخی می‌کرد، از تماشاگر خنده می‌گرفت و در لحظاتی، احساسات او را درگیر می‌کرد. در فاصله اجرای «جوجه تیغی» تا «چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» افشاری، در سینمای ایران چند فیلم کمدی پر سر و صدا و پرفروش بازی کرده است. او در «فسیل» (کریم امینی)، تنها یک کمدین پولساز نیست، بلکه سعی کرده به شخصیت اسی، جوان آس و پاس و ساده‌دل پایین شهری، شیرینی و ملاحت بدهد. از میان انبوه بازیگران کمدی چند سال اخیر، افشاری در «فسیل» طراوتی دارد که اگر خودش مدام آن را در سینمای تجاری خرج نکند، برای تماشاگر دوست داشتنی و تازه است.

طبیعی است که سینمای کمدی، انبوهی نقش مشابه اسی به او پیشنهاد کند، اما مقاومت در برابر دستمزد‌های وسوسه‌کننده عمر بازیگری افشاری را تضمین می‌کند. نکته‌ای که به نظر می‌رسد، یکی از دغدغه‌های شکل‌گیری «چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» است. در این نمایش، افشاری، مانند «جوجه تیغی» خودش را نقد کرده و در معرض داوری قرار می‌دهد. این رویکرد جسورانه، هوش بازیگری را نشان می‌دهد که فردای حرفه‌اش را در وضعیت سرخوشانه امروز، نمی‌بیند. او در این نمایش، نقش بازیگری را بازی می‌کند که دوره طلایی حرفه‌اش را پشت سرگذاشته و در مسیری که طی کرده، گرفتاری‌های فراوانی داشته است. برای آنکه روایت ملال‌آور نشود، افشاری، بخشی از بار قصه را روی دوش همبازی‌اش تینو صالحی قرار داده است.

تعامل و بده بستان‌های آن‌ها خوب از کار درآمده و ایده ارجاع به گذشته و نمایش «جوجه تیغی» تمهید مناسبی برای رفت و برگشت‌های قصه و انرژی گرفتن از آن نمایش است. «چه کسی …» متلک‌های سیاسی و تکه‌پراکنی‌های اجتماعی بیشتری نسبت به «جوجه تیغی» دارد، اما همه جذابیت نمایش به خاطر ترسیم این بازجویی و نقد بازی قدرت نیست. «چه کسی...» باز هم درباره بازیگری است، درباره سودایی که بر خلاف تصویر پرزرق و برق و باشکوهش، می‌تواند ویران کننده باشد و برای بهرامِ نمایش «چه کسی...» این گونه بوده است. افشاری با پیش کشیدن پای شبکه‌های اجتماعی، نقض حریم خصوصی و مسائلی از این دست، جامعه را نقد و با بازیگرانی که سرنوشتشان، از این طریق، تغییر کرده همدلی می‌کند.

برای افشاری به شهادتِ «چه کسی …»، دنیای بازیگری هنوز فریبنده و جذاب است. رویا‌های او همچنان روی صحنه جان می‌گیرند و مهرش به مردم (مخاطبانش) را آنجا حس می‌کند. او در این نمایش، بیش از آنکه بخواهد نماد هنرمند یا بازیگر ممنوع‌الکار باشد (که هست)، شبیه خودش است، خودش را در مواجهه با مأموران نظارت کننده قرار داده و به جلسه بازجویی خودخواسته‌ای تن داده تا به تماشاگر یادآوری کند، ترس‌ها و تردید‌های یک ستاره، غیرقابل باور نیست.

«چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» درباره زوال دوران ستاره‌هاست، درباره ترس از مواجه شدن با جهانی که بازیگر، دیگر در آن شناخته شده و محبوب نیست. تصویری از مواجهه عقل و عشق و جهان پر اضطراب هنرمند، پس از افول جایگاهش. همان طور که «جوجه تیغی» می‌تواند بار‌ها دیده شود و روایتی درباره امروز باشد، «چه کسی …» هم این ویژگی را دارد، چرا که قصه شهرت و پایان آن رنگ تکرار و کهنگی نمی‌گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره ملی هنرهای نمایشی در بیرجند
  • چراغ های پانزدهمین جشنواره سراسری بچه های مسجد روشن شد
  • جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بازیگری بهرام افشاری
  • مواجهه غرب با دانشگاهیان معترض نمایش بی‌اعتباری ادعاهایشان است
  • روایت بازیگر زن سینما از پشت صحنه سریال اسکار | آقای مدیری آدم را بد عادت می کند
  • برگزاری نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی در بیرجند
  • اردبیل هفته آینده میزبان جشنواره هنرهای نمایشی خواهد بود
  • حمید نیلی مدیرکل جدید هنرهای نمایشی شد
  • تلفیق آگاهانه بازیگری و موسیقی در آثار نمایشی
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد