«هرکسی یا شب میمیرد یا روز، من شبانه روز» روایتی که مخاطب را همراه میکند
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۶۶۹۶۷
خبرگزاری میزان- نمایش «هرکسی یا روز می میرد یا شب من شبانه روز» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سجاد افشاریان بعد از نزدیک به دو ماه اجرای موفق همچنان در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود. تاریخ انتشار: 14:10 - 02 آذر 1398 - کد خبر: ۵۶۹۹۵۴
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نمایش «هرکسی یا شب می میرد یا روز، من شبانه روز» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سجاد افشاریان بعد از نزدیک به دو ماه اجرای موفق همچنان در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این نمایش توانسته با گذر از مرز یک میلیارد تومان فروش به عنوان یکی از آثار پرمخاطب تئاتر در سال جاری خود را معرفی کند، اتفاقی که با وجود افت شدید مخاطبان در ماه های گذشته برای افشاریان موفقیتی بزرگ محسوب می شود.
بیشتر بخوانید: نقد نمایش «صورت پنهان» را اینجا مطالعه کنید
سجاد افشاریان، مرتضی درویش زاده ، نیکـو بستانــی، محمد لاریان، گیلدا ویشکی، امید سعیدی، سهیل کرمیـار، نیمـا خطیب شاد، علی مشایخـی، وحیـد حبیبیـان، ثمیـن داروغه، پریسا طهماسب، ارمغان خانمحمدی ، کیمیـا فیضـی، نستـرن نعمتی، هانـی صادقـی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می پرداختند.
نمایش «هرکسی یا شب میمیرد یا روز، من شبانه روز» نیز به گونهای در همین سبک وسیاق مینماید و آدم را به یاد نمایش چیزی شبیه به زندگی میاندازد. قصد مقایسه این دو را ندارم که در نهایت قیاسی مع الفارق خواهد بود؛ که تنها منظورم سبک و سیاق اجرا است.
«هرکسی یا شب میمیرد یا روز، من شبانه روز» به نوعی از هر دری سخن میگوید. از عشقهای کوچه و خیابان گرفته تا دغدغههای نسل حاضر، از اعتراضات خیابانی تا مصاحبه و میز گردهای فرمایشی در سیما تا اعتراض به تنها گذاشتن سالمندان و آنها را به خانه سالمندان سپردن تا جبهه وجنگ تا خواندن سوره حمد و زندان و کتک وبا توم و قس علیهذا ... که با موسیقی و نی انبان و گیتار و ساز دهنی و... مخلوط شده است؛ البته به همراه حرکات موزون و میزان. سجاد افشاریان نویسنده وکارگردان نمایش البته سعی کرده تا یک خط اصلی را به عنوان نخ تسبیحی که موضوعات مختلف مطروحه در نمایش را به به یکدیگر متصل میکند و آنها را در یک راستا و هدف و نتیجه نهایی استوار میگرداند استفاده نماید؛ و این میتواند یکی از نقاط قوت کار به حساب آید.
میتوان این را گفت که تئاتر دارای ساختارهای خاص خود است که اصول آن را غربیها پایه ریزی کرده اند، اما نمایش مقولهای ایرانی است که به هر چیزی اطلاق میگردد که به معرض نمایش مردم و یا عدهای که در مکانی گرد آمده اند درآید. مانند معرکه گیری، پرده خوانی، نقالی، تعزیه، تخت حوضی، کارهای خیابانی و...، اما همه اینها که گفته شد نیز پیرو ساختارو اصولی هستند که از پیش معلوم و مشخص است. البته دوستانی خواهند گفت که ما در تئاتر چیزی به نام " کولاژ" داریم؛ یعنی کنار هم چیدن مسایل مختلف که گاه با یکدیگر حتی میتوانند در تعارض وتناقض وتضاد هم باشند. اما فکر کنم که تئاتر و نمایش چیزی بسیار فراتر از اینها است و تعاریف ومفاهیم خاص خودش را دارد.
نمایش «هرکسی یا شب میمیرد یا روز، من شبانه روز» را شاید بتوان یک کولاژ نامید؛ هرچند در کولاژ نیز میبایست یک ارتباط ماهوی و دراماتیک بین اجزا وجود داشته باشد و به یک نتیجه، مفهوم و معنای واحد و خاص و یا به یک سر انجام برسد؛ در واقع «به یک وحدت و هارمونی دراماتیک ومعنایی».
سجاد افشاریان سعی کرده که به این هارمونی دراماتیک و معنایی دست یابد و در این مسیر از آواز و موسیقی، تلاوت آیات قرآن، حرکات فرم، میزان و... برای رسیدن به این وحدت دراماتیک و معنایی و مفهومی استفاده کرده است. حال به درستی یا نادرستی چیدمان هریک از این عناصر و اجزا در کنار یکدیگر کاری نداریم؛ هرچند که میشد میزان وحرکات دراماتیزه تری را طرحی ریزی نمود؛ طوری که باید گفت متن واجرا به یک دراماتورژی نیازمند است.
این را نیز باز کلی میگویم؛ مقوله مهمی که کارهایی از این دست هماره از آن رنج میبرند «تعدد موضوع» است بدون در نظر گرفتن «ایجاز دراماتیک» همین تعدد موضوع و رویدادها و نبود ایجاز موجب میشود که اصل ماجرا و معنا و مفهومی که مد نظر نویسنده و کارگردان است و میباید به مخاطب انتقال پیدا کند از دست برود. باید گفت نمایش فوق نیز از این تعدد موضوع تا حدودی در رنج است و به همین دلیل بی جهت طولانی شده ودر جاهایی از ریتم میافتد.
نمایش «هرکسی یا شب می میرد یا روز، من شبانه روز» علیرغم زحمتی که برایش کشیده شده در جاهایی نیز مغلوب واقعیت بیرونی شده است. گروه زحمت فراوانی را کشیدهاند. شاید اگر بخواهیم جزئی نگاه کنیم شاهد بازیهای نسبتاً روان بیانها و بدنهای نسبتا آماده، صداهای مناسب در حیطه آواز و ترانه بودیم، اما اینها همگی در یک کلیت که هارمونی دراماتیک لازم را ندارد و از تعدد موضوع در رنج است و میخواهد همه حرفها را بگوید به نوعی از دست میرود و کمرنگ میشود.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: سجاد افشاریان پردیس تئاتر شهرزاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۶۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش کمدی-درام «توقف اتانازی» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عطاییفر، از ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است.
محمدرضا عطاییفر کارگردان نمایش به همراه حسین کشفیاصل و آناهید ادبی بازیگران کمدی-درام «توقف اتانازی» عصر روز گذشته (پنجشنبه ۶ اردیبهشت) از سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاترشهر مهمان برنامه رادیویی «تئاترشهر» شبکه رادیویی نمایش بودند.
این هنرمندان در تازهترین برنامه رادیویی «تئاترشهر» ضمن معرفی بیشتر نمایش کمدی-درام «توقف اتانازی» به پرسشهای مخاطبان و مجری برنامه درباره دیگر جزییات این تئاتر پاسخ دادند.
یعقوب صباحی، حسین کشفیاصل، علی خازنی، سامان تیرانداز، آناهید ادبی، علی حیدری، محمد مغانی، محمدرضا معصومی، سارا واحدنوعی، سهراب گلدره، علیرضا عرب، فاطمه ساکتی، پیام شیخ نوازجاهد و امیرحسین امیری، بازیگرانی هستند که در این نمایش حضور دارند.
«توقف اتانازی»، یک کمدی-درام است که زندگی پنج نفر با مرگ را در صحنه تئاتر به تصویر میکشد.
برنامه رادیویی «تئاترشهر» به تهیهکنندگی و سردبیری علی بهرامی روزهای پنجشنبه هر هفته به صورت زنده و مستقیم از ساعت ۱۷ تا ۱۸ بعداز ظهر از سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر راهی آنتن شبکه رادیویی نمایش میشود.
علاقهمندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی میتوانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.
انتهای پیام/