نسل جوان تئاتر به شدت تحت فشار است/در نمايش جديد «سجاد افشاریان» حضور دارم
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۵۷۱۶۵
خبرگزاری میزان- كارگردان نمايش مانستر گفت: واقعیت امر تئاتر کار کردن نسبت به گذشته بسیار سخت شده است، یکی از دلایل اصلی این قضیه هزینههای بالای تولید تئاتر است، هزینههایی همچون دستمزد عوامل، دکور، موسیقی و غیره بالا رفتهاند اما متاسفانه در نقطه مقابل تعداد مخاطبان تئاتر به افت داشته است. تاریخ انتشار: 08:43 - 13 آذر 1398 - کد خبر: ۵۷۳۳۷۵
کوروش شاهونه بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: امسال در دو اثر نمایشی به ایفای نقش پرداختم و خوشبختانه هر دو اثر شانس بالایی برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر را دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ادامه داد: از اوایل سال در تمرینات نمایش کرونوس شرکت پیدا کردم که خرداد و تیر ماه امسال روی صحنه رفت، در همان زمان مشغول تمرینات نمایش صدای خنده حضار بودم که با چند روز اختلاف تیر و مرداد ماه در تماشاخانه دیوار چهارم اجرا رفت، حال منتظر نظر هیات انتخاب فجر هستم تا ببینم کدامیک از این دو اثر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر امسال حضور خواهند داشت.
بیشتر بخوانید: آخرین گفتوگوى شاهونه پیرامون حضورش در نمایش «کرونوس» را اینجا مطالعه کنیدبازیگر نمایش «بیپدر» درباره دومین تجربه کارگردانی تئاتر خود اضافه کرد: نمایش «مانستر» دومین تجربه من در عرصه کارگردانی تئاتر، ماهها مشغول نگارش این متن بودم و حال بعد از چند ماه تمرین از دی ماه سال جاری در پردیس تئاتر شهرزاد آن را روی صحنه خواهم برد.
وی درباره موضوع نمایش «مانستر» تاکید کرد: این نمایش با محوریت بیماری اسکیزوفرنی نوشته شده است، برای پرداخت بهتر این مساله ماهها درگیر پژوهش درباره این بیماری بودم و به همین واسطه با افراد متعددی پیرامون این مقوله به بحث و تبادل نظر پرداختم.
بازیگر نمایش «کرونوس» تولید تئاتر در زمان حاضر را اتفاقی بسیار سخت دانست و اذعان کرد: واقعیت امر تئاتر کار کردن نسبت به گذشته بسیار سخت شده است، یکی از دلایل اصلی این قضیه هزینههای بالای تولید تئاتر است، هزینههایی همچون دستمزد عوامل، دکور، موسیقی و غیره بالا رفتهاند اما متاسفانه در نقطه مقابل تعداد مخاطبان تئاتر به افت داشته است.
وی درباره وضعیت فعلی تئاتر افزود: حال تئاتر اصلا خوب نیست، هیچ چیز سرجایش نبوده و انگار کسی هم راه حلی برای آن ندارد. امیدوارم تئاتر از حال مریض گونه فعلی خود که منبع درآمدی برای دلالان شده، به سرعت خارج شود.
بازیگر نمایش «صدای خنده حضار» نبود حمایت مناسب از تئاتر را مشکلی بزرگ خواند و اذعان کرد: متاسفانه حمایتی از تئاتر نمیشود، به نوعی همه چیز در تئاتر به بخش خصوصی واگذار شده و حمایت دولتی از این رشته تنها در حد کلام باقی مانده است، اوضاع شاید برای عدهای در تئاتر مناسب باشد اما متاسفانه نسل جوان تئاتر به شدت تحت فشار است.
شاهونه با اشاره به همکاری با سجاد افشاریان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در نمایش مانستر همکاری با سجاد افشاریان را تجربه کردهام، افشاریان در این نمایش به عنوان تهیه کننده کنار گروه بوده و همین اتفاق انرژی مثبتی را به شخص من و سایر عوامل تزریق کرده است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: نمایش کرونوس نقد تئاتر تماشاخانه شهرزاد كارگردان تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۷۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ ونوس بهنود: نمایش شاماران به کارگردانی ساسان شکوریان ترکیب هنرمندانهای از هنر پیشینهدار سیاهبازی و افسانهای کهن از داستانهای هزار و یک شب را بازگو میکند.
تماشاخانه سنگلج، یکی از قدیمیترین سالنهای نمایش تهران است که این روزها ضرورت تعمیر، نگهداری و توسعه آن سوژه اخبار شده، این بار نیز با نمایش شاماران، هنرمندان و هنردوستان را میزبانی کرد.
شاه ماران یا شاماران اسطورهای از موجودی نیمهزن و نیمهمار است که در بین مردم کردنشین سمبل برکت، دانش و شفا است. اما چه شد که هنرمندان سرشناس متعددی به دیدن نمایش این داستان اسطورهای نشستند.
میتوان اسرار هویدا کرد و نجات یافت
تئاتر هنر نخبگان است، اما دروازه یادگیری آن برای عموم گشوده است. شاماران در تلفیق زیبایی از سیاهبازی هنر کهن و اصیل ایرانی با افسانهای جامانده از هزارهها به دنبال انتقال همان پیامهایی است که هر روز در زندگی به آن نیازمندیم.
بازی روان بازیگران و تسلط بر نقش، چهرهپردازی متناسب با نقش و همچنین سیالیت زمانی از گذشته به دوره معاصر و برعکس اجرایی روان را در اختیار بیننده قرار میدهد. هر چند کارگردان میتواند کمی از ابهام ماجراها کاسته و کلیدهای بیشتری در اختیار تماشاگر قرار دهد، اما سطح اجرای مقبول غیر قابل انکار است.
سیاهباز در نقش جاماسب ظاهر میشود. جوانی که در افسانهها برای پیدا کردن عسل در غاری حبس میشود و دوستانش تنهایش میگذارند. دراین نمایش گنجی که میتواند زندگی سیاهباز را دگرگون و او را از فقر و فلاکت برهاند جایگزین عسل شده است. سیاهباز در قبرستانها به دنبال گنج است و کیست که نداند بر روی هر گنجی ماری خفته است.
در افسانه جاماسب او به باغ مارها که در کنار شاه مار خود زندگی میکنند میرسد و به شرط آن که جایی ازاین مکان نامی نبرد، زندگی خود را با شاه مار آغاز میکند. شاه مار با چهرهای موحش تنها یک تمنا از او دارد و آن هم وفای به عهد است. اما جاماسب برای نجات خود بارها و بارها عهدشکنی میکند.
آنجا که دروغ است وقاحت موج میزند
شاماران یکی از سمبلهای مورد احترام مناطق کردنشین است که به عنوان نشانه برکت و دانش تصاویر آن در جای جای خانهها کشیده و از تصویر آن مجسمه و گلدوزیهایی در بین لوازم زندگی دیده میشود. آن چهره کریه زنی که نیمی از تنش یک مار است، بر خلاف آدمهای روی زمین به وفاداری و صداقت ارج مینهد.
اما هرجا دروغ باشد، وقاحت موج میزند و سیاهباز به همراه گروهی از بازیگران به مصداق توده مردم با لودگی و مسخرهگی به عهده خود پشت پا میزند.
اما داستان در همین جا خاتمه نیافته است. به جای سکه و زر گنج واقعی همان شاماران است که پادشاه برای بهبود خود از بیماری در به در به دنبال اوست. جادوگری که در بارگاه پادشاه است میگوید برای شفایش باید جغدی که در وجود خود دارد را بیرون بکشد. تمثالی از شومی و کراهت و خباثت.
سیاهباز که اسرار دیدن شاماران را بر ملا کرده توسط وزیر پادشاه اسیر میشود و با کمک او شاماران به نزد پادشاه آورده میشود. سیاهباز میگوید برای معیشت روی خود را سیاه کرده، اما دراین داستان به دلیل خیانت به گنجینه دانش و معرفت، روسیاه است. پرداختن به افسانههای بومی و طرح آموزههای آن، در وضعیتی که به اعتقاد نادر ابراهیمی نویسنده سرشناس، به یک رستاخیز اخلاقی نیازمندیم، همان چشمه آب روانی است که هر انسانی در عطش آن است.
نویسنده و کارگردان در نهایت شاماران را، چون افسانهاش به دست پادشاه میدهد و او تکه تکه میشود. اما پایان خوش آنجاست که به خاطر حماقت و حرص و ولع، هر که بدی کرده به سزای اعمالش میرسد. بر خلاف جاماسب که به دانش دنیا آگاه شده و حکیم بزرگی میشود، سیاهباز در قعر کردههای خود روسیاه باقی میماند. اما همیشه فرصتی برای بازگشت به سوی خیر هست. قلب پرمهر و سلامت سیاهباز به کمکش میآید تا بتواند تیرهروزی و تیرهرویی خود را به کنار بزند.
نمایش سیاهبازی شاماران در بیست و یکمین جشنواره بین الملی نمایشهای آیینی و سنتی ایران شرکت کرده تا آیینهای اصیل ایرانی را باردیگر نقل کند. اثری که هنرمندان و اهالی قلم بسیاری را به تماشای خود مهمان کرد.
این اثر نمایشی تا ۷ اردیبهشت در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد.
انتهای پیام/